امیررضا

انتشار در: 2 دسامبر 2020

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird Algorithm)

الگوریتم مرغ مگس خوار آخرین الگوریتم جستجوی گوگل است که بر روی ارائه نتایج دقیق تر متمرکز است.
دسته: سئو | وبلاگ

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird Algorithm)

الگوریتم مرغ مگس خوار آخرین الگوریتم جستجوی گوگل است که بر روی ارائه نتایج دقیق تر متمرکز است.

امیررضا

انتشار در: 2 دسامبر 2020
دسته: سئو | وبلاگ

الگوریتم مرغ مگس خوار آخرین الگوریتم جستجوی گوگل است که بر روی ارائه نتایج دقیق تر متمرکز است و به جستجوی کلمات کلیدی به صورت جداگانه نمی پردازد، در عوض آن ها را در زمینه مورد استفاده بررسی می کند. از این رو، بیشتر روی معنی پشت کلمات متمرکز می شود.

نام این الگوریتم یعنی مرغ مگس خوار از ویژگی چابک و دقیق بودن این پرنده ناشی شده است و در سپتامبر 2013 معرفی شد.

چرا گوگل یک بستر جستجوی جدید پیدا کرد؟

همه روزه که تغییرات زیادی در حال وقوع بود، گوگل نیاز به به روزرسانی الگوریتم مطابق با نیازهای بازاریابی آن روز ها را حس کرد.

دانستن اینکه کاربران شما به چه موضوعاتی علاقه دارند، در تعیین هر قدم در تصمیم گیری های بازاریابی شما ضروری است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

آیا این بدان معناست که انتخاب کلمه کلیدی دیگر چندان اهمیت ندارد؟

خیر. کلمات کلیدی همچنان اهمیت دارند زیرا یک نقطه شروع اساسی هستند که ما را به سمت موضوعاتی که کاربران در جستجوی آن هستند، هدایت می کند.

همانطور که گفتیم انتخاب کلمات کلیدی نقطه شروع خوبی برای درک اینکه محتوای شما در چه راستایی باید جهت گیری شوند، است. اما قدم بعدی که اهمیت دارد، فکر کردن در مورد روش هایی است که چگونه می توانید آن داده ها را دستکاری کنید و در عین حال فراتر از آن باشید.

چطور؟ به سادگی با تولید جذاب ترین، مفیدترین و جذاب ترین مطالب در یک صفحه تمیز و خوش ساخت (همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب را در محتوای خود و صفحه خود داشته باشید.)

بنابراین، هدف این نیست که به کلمات کلیدی جدا از درگیر کردن کاربران از طریق ابزارها و محتوای خلاقانه نگاه کنیم، بلکه تمرکز باید بر این باشد که چگونه می توان از کلمات کلیدی هدف به بهترین شکل استفاده کرد به گونه ای که به طور همزمان کاربران خود را داشته باشیم و یک تجربه عالی کاربری را به آن ها ارائه دهیم.

این امر به نوبه خود نتایج بهتری برای کلمات مترادف نیز فراهم می کند، زیرا اگرچه مترادف ها همیشه توسط گوگل استفاده می شده است، اما تفاوت این بار در این است که گوگل با الگوریتم مرغ مگس خوار قادر به ارزیابی این مترادف ها با توجه به کلمات استفاده شده در آن ها است.

الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان جستجوی معنایی

الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان جستجوی معنایی 

الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان جستجوی معنایی

به عبارت دیگر، مرغ مگس خوار قادر به قضاوت در مورد هدف جستجوی هر شخص است و بنابراین با قضاوت بر اساس هدف، گوگل قادر است نتایج مترادفی را که در همان زمینه استفاده می شوند را به کاربر برگرداند. از این نوع جستجو به عنوان جستجوی معنایی یاد می شود.

از این رو، بر خلاف قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار، وقتی الگوریتم ها روی کلمات منفرد در یک جستجو متمرکز می شدند، اکنون تمرکز به معنی کل جمله در یک جستجو تغییر کرده است (که هنوز هم حاوی کلمات کلیدی خاصی است.)

دلیل این تغییر تمرکز بسیار ساده است. هدف گوگل پیشرفت مداوم به سمت جهانی مجازی است که تعامل انسان را تقلید می کند و مرغ مگس خوار اولین قدم در جهت رسیدن به آن جهت است، زیرا قادر به درک رابطه بین کلمات کلیدی در یک جمله است.

مقاله ی پیشنهادی: معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و به روزرسانی های آن

با معرفی مرغ مگس خوار جستجوی صوتی گوگل چگونه تغییر کرد؟

“نزدیکترین رستوران به من کدام است”

اگرچه جستجوی صوتی قابلیت جدیدی نیست و سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد، اما نحوه نمایش نتایج موتورهای جستجو همچنان به شدت متمرکز بر جستجوی تک تک کلمات کلیدی در جمله بود.

با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، جستجوی صوتی به طور کلی قابل درک است، یعنی همه موارد نه فقط کلمات کلیدی که در نظر گرفته می شوند. بنابراین، عوامل گوگل از این پس عوامل مختلفی را در نظر می گیرد تا تشخیص دهد کدام نتیجه برای کاربر بهترین است. عواملی مانند مکان فعلی شما، نوع فروشگاهی که به دنبال آن هستید، به عنوان مثال یک رستوران و دلیل جستجوی آن، مثلا خرید.

سئو چگونه تحت تأثیر مرغ مگس خوار گوگل قرار گرفت؟

در حقیقت سئو با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار کم تغییر کرد. با این حال، آنچه بسیار قابل توجه است این است که امروزه صفحاتی که دارای رتبه بالایی در SERP هستند، صفحاتی هستند که طبیعی ترین و محاوره ای ترین مطالب را ارائه می دهند.

باز هم، این صفحات همچنان دارای کلمات کلیدی مهمی در محتوای خود هستند، با این حال اکنون به کلمات کلیدی طولانی تر اهمیت داده می شود، یعنی کلمات کلیدی متناسب با سوالاتی که به صورت طبیعی و مکالمه ای پرسیده می شوند.

بنابراین، در نظر گرفتن این موضوع به شما کمک می کند تا از سئو بهتری بهره مند شوید زیرا نه تنها کلمات کلیدی مهم را هدف قرار می دهید، بلکه نتایج مرتبط تری را نیز برای کاربرانی که با یک سوال جستجو می کنند، ارائه می دهید.

خبر خوب این است که برخلاف گذشته، به لطف Hummingbird یا مرغ مگس خوار، گوگل به جای ارائه نتایج متناسب با کلمات کلیدی یا عبارات دقیق، در بازگرداندن نتایجی که بیشتر به موضوع مرتبط هستند کارآمدتر است.

بنابراین، استفاده از مترادفات کلمات کلیدی هنگام نوشتن محتوا نیز بسیار مهم است.

پایان

از اینکه با مقاله ای دیگر از آکادمی یونی-پد با همراه بوده اید مشتکریم. لطفا نظرات خود را درباره ی الگوریتم های گوگل و به خصوص الگوریتم مرغ مگس خوار در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.tdhseo.com/google-hummingbird-algorithm-and-what-to-know-about-it-all/

https://www.searchenginejournal.com/google-algorithm-history/hummingbird-update/

https://anchovyinc.com/blog/google-hummingbird/