امیررضا

انتشار در: 20 دسامبر 2020

معرفی الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت (BERT)، در 21 اکتبر 2019 برای جستجوهای انگلیسی زبان و همچنین برای اسنیپت های مرتبط با آن، برای سیستم جستجوی Google عرضه شد.
دسته: سئو | وبلاگ

معرفی الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت (BERT)، در 21 اکتبر 2019 برای جستجوهای انگلیسی زبان و همچنین برای اسنیپت های مرتبط با آن، برای سیستم جستجوی Google عرضه شد.

امیررضا

انتشار در: 20 دسامبر 2020
دسته: سئو | وبلاگ

الگوریتم برت (BERT)، در 21 اکتبر 2019 برای جستجوهای انگلیسی زبان و همچنین برای اسنیپت های مرتبط با آن، برای سیستم جستجوی Google عرضه شد. به گفته‌ی گوگل، بکارگیری الگوریتم برت به آن کمک می کند تا هدف جستجوی کاربران را بهتر درک کند، که این موجب دریافت نتایج مرتبط تری می شود.

در این مقاله، ما قصد داریم تا هر آنچه که راجع به الگوریتم BERT باید بدانید را برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید!

الگوریتم برت گوگل چیست؟

الگوریتم برت (BERT)

الگوریتم برت (BERT)

الگوریتم BERT، یک روش مبتنی بر شبکه عصبی برای آموزش قبل از پردازش زبان طبیعی است. به زبان ساده تر بخواهیم بگوییم، این الگوریتم به Google کمک می کند تا بتواند معنای متون جستجو شده را بهتر از قبل درک کند.

برای مثال، در عبارات “شیر جنگل” و “شیر پاستوریزه”، کلمۀ “شیر” 2 معنی کاملاً متفاوت می دهد، که معنای آن برای انسان ها کاملاً واضح می باشد، اما برای موتورهای اینطور نیست. الگوریتم برت گوگل، به منظور فهمیدن تفاوت های این چنینی برای تسهیل نتایج مرتبط تر طراحی شده است.

یک شبکه عصبی چیست؟

به زبان ساده، شبکه های عصبی الگوریتم ها، برای تشخیص الگوها طراحی شده‌اند. طبقه بندی محتوای تصویر، شناخت دست خط و حتی پیش بینی روند در بازارهای مالی، از کاربردهای رایج  شبکه های عصبی می باشند. آنها مجموعه‌ای داده ها را بررسی میکنند تا بتوانند الگوی پیشرفت آنرا شناسایی کنند.

مرتبط: آشنایی بیشتر با الگوریتم مدیک گوگل (Google Medical Algorithm) حتما بخوانید.

الگوریتم برت گوگل چگونه کار می کند؟

نکته‌ی مثبت الگوریتم BERT گوگل، در توانایی یادگیری مدل های زبانی براساس معنی کل کلمات یک جمله یا عبارت است؛ برخلاف روش سنتی یادگیری به ترتیب کلمات (بصورت چپ به راست یا ترکیبی از چپ به راست و راست به چپ). این الگوریتم به مدل زبان اجازه می دهد تا معنی کلمات را بر اساس کلمات اطراف آن یاد بگیرد، نه فقط براساس کلمه‌ای که بلافاصله بعد یا قبل از آن آورده می شود.

گوگل، برت را “کاملاً دو طرفه” می نامد زیرا معنای حقیقی کلمات “از پایین یک شبکه عصبی عمیق” آغاز می شود.

به عنوان مثال، کلمه “پر” در “سطل پُر از آب” و “پَر پرندگان”، بدون درنظر گرفتن معنای آن در جمله، یکسان درک می شود. اما در مدل های متنی، مانند مدل الگوریتم BERT، معنی هر کلمه به کلمات اطراف آن بستگی دارد.

با توجه به مثال بالا، یک لیست جستجو به کمک برت می تواند به نتایج مرتبط تری دست یابد.

الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت گوگل

الگوریتم برت، چگونه بر ریچ اسنیپت ها تأثیر می گذارد؟

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا الگوریتم برت می تواند بر ریچ اسپینت ها نیز موثر واقع شود؟ و جواب بله است!

همانطور که در مثال بالا گفته شد، الگوریتم BERT می توان برای نتایج جستجو بسیار موثر واقع شود. این امر در زمینه‌ی ریچ اسنیپت ها هم صادق است. پس الگوریتم برت گوگل، علاوه بر دریافت نتایج جستجوی مرتبط تر، در نمایش ریچ اسنیپت های مرتبط هم موثر است.

مرتبط: معرفی الگوریتم Mobilegeddon ( موبایل گدون ) گوگل حتما بخوانید.

چگونه می توانیم سایت خود را برای الگوریتم برت بهینه سازی کنیم؟

الگوریتم برت

الگوریتم برت

به گفته‌ی گوگل، در بهینه سازی سایت خود برای الگوریتم برت، نیازی نیست هیچ کار بخصوصی انجام دهید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، همان تولید یک محتوای خوب است. جهتآشنایی با طریقه‌ی ایجاد یک محتوای خوب به مقاله‌ی “چگونه محتوا تولید کنیم؟” مراجعه کنید!

گوگل به طور مداوم توصیه می کند که برای رتبه بندی خوب، خواسته های کاربران را در نظر گرفته و محتوایی را ایجاد کنید که هدف جستجوی آنها را برآورده کند. از آنجا که الگوریتم برت برای تفسیر این هدف طراحی شده است، منطقی است که ارائه آنچه کاربر می خواهد همچنان توصیه اصلی گوگل می باشد.

بهینه سازی با برت، اکنون به این معنی است که شما می توانید بیشتر به خوب و واضح نوشتن متن مقاله‌ی توجه کنید، به جای اینکه جهت دریافت رتبه‌ی بهتر از ربات های رتبه بندی، از جمله بندی های ماشینی استفاده کنید.

مرتبط: معرفی 8 الگوریتم گوگل و به روزرسانی های مربوط به آن ها حتما بخوانید.

نتیجه گیری

الگوریتم BERT گوگل به موتور جستجوی گوگل کمک می کند تا بتواند معنای کلمات در جمله های مختلف را بهتر درک کرده و متناسب با آن، نتایج مرتبط تری را به کاربر ارائه دهد. یک خوبی آن این است که به هیچ گونه بهینه سازی بخصوصی نیاز ندارد، و حتی کار شما را در نوشتن متون جذاب و انسانی تر برای مقاله هایتان آسان تر کند.
امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگه از این مقاله لذت بردید، حتما آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.atastic.com/google-bert-nlp/

https://medium.com/naukri-engineering/text-classification-using-bert-sklearn-and-pytorch-7665433b56c7

https://www.dinerotechlabs.com/blog/bert-algorithm-and-its-implications-in-sem-or-paid-search/

https://medium.com/@ajeet.yadav/how-google-bert-will-affect-your-wordpress-site-seo-9580a35b831f

https://searchengineland.com/faq-all-about-the-bert-algorithm-in-google-search-324193