امیررضا

انتشار در: 1 دسامبر 2020

سئو چیست؟ چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

سئو عمل بهینه سازی یک وب سایت یا صفحۀ وب برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک حاصل از نتایج عادی حاصل از موتور های جستجو است.
دسته: سئو | وبلاگ

سئو چیست؟ چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

سئو عمل بهینه سازی یک وب سایت یا صفحۀ وب برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک حاصل از نتایج عادی حاصل از موتور های جستجو است.

امیررضا

انتشار در: 1 دسامبر 2020
دسته: سئو | وبلاگ

سئو یا SEO (که مخفف Search Engine Optimization می باشد) عمل بهینه سازی یک وب سایت یا صفحۀ وب برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک حاصل از نتایج عادی حاصل از موتور های جستجو است.

مزایای آن واضح‌اند: با سئو صفحه‎ی شما بطور ماه به ماه، ترافیک رایگان و متداومی دریافت می کند.

حال سوال پیش می آید، که چگونه میتوان محتوای خود را برای سئو بهینه سازی کرد، و “عوامل رتبه بندی” که در دریافت ترافیک شما حائز اهمیت می باشند، چه هستند؟

برای پاسخ به این سوالات، ابتدا باید با طریقه‌ی کارکرد موتور های جستجو آشنا شویم.

سئو یا SEO که مخفف Search Engine Optimization

سئو یا SEO (که مخفف Search Engine Optimization

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو مانند کتابخانه هایی برای عصر دیجیتال هستند. که آنها به جای کتاب های فیزیکی، نسخه هایی از صفحات وب را در خود دسته بندی و ذخیره می کنند.

وقتی که شما چیزی را در یک موتور جستجو تایپ می کنید، آن موتور جستجو تمامی صفحات موجود در فهرست خود را جستجو کرده و سعی می کند مرتبط ترین نتایج را نشان دهد. برای این کار از یک برنامۀ کامپیوتری بنام الگوریتم استفاده می شود.

هیچ کس به طور دقیق نحوۀ کار این الگوریتم ها را نمی داند، اما ما در این مقاله اطلاعات مختصری درباره‌ی گوگل ارائه داده‌ایم.

گوگل در این موضوع می گوید:

“برای دستیابی به مفیدترین اطلاعات، الگوریتم های جستجو عوامل مختلفی را بررسی می کنند؛ از جمله کلمات جستجوی وارد شده، ارتباط و قابلیت استفاده از صفحات، موقعیت مکانی و تنظیمات شما. تاثیر هر عامل بسته به ماهیت متن جستجوی شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، تازه بودن مطالب در جستجوی در زمینۀ اخبار نقش اساسی تر نسبت به جستجوی مربوط به دستور ادبیات ایفا می کند.”

گوگل موتور جستجویی است که تقریباً تمامی مردم جهان از آن استفاده می کنند و علت آن داشتن قابل اعتمادترین الگوریتم جستجو می باشد.

حال که با طریقه‌‌ی کارکرد موتورهای جستجو آشنا شدیم، بیایید ببینیم چگونه سئو به ما کمک می کند تا حداکثر استفاده را از آنها ببریم.

سئو چگونه کار می کند؟

به زبان ساده بگویم، سئو راهکاری است که به موتورهای جستجو نشان میدهد محتوای شما برای یک موضوع مورد نظر بهترین انتخاب است. دلیل این امر این است که تمام موتورهای جستجو یک هدف اصلی و یکسانی دارند: نشان دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران خود.

اینکه دقیقاً چگونه این کار را انجام می دهید، به موتور جستجوی هدف شما بستگی دارد. اگر می خواهید در صفحات وب خود سئو را رعایت کنید، باید الگوریتم Google را درک کرده و آن را رعایت کنید. اگر بازدیدهای ویدیویی بیشتری می خواهید، تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنید الگوریتم YouTube است.

از آنجا که هر موتور جستجو الگوریتم متفاوتی برای رتبه بندی دارد، نمیتوانیم همه‌ی آنها را در این مقاله پوشش دهیم. بنابراین در ادامه، ما تنها به نحوه‌ی رتبه بندی در بزرگترین موتور جستجو، Google، خواهیم پرداخت.

چگونه صفحه‌ی خود را برای Google بهینه کنیم؟

سئو

سئو

گفته می شود عوامل رتبه بندی گوگ به حدود 10000 عامل می رسند. هیچکس همه‌ی این عوامل را نمی داند اما گوگل برخی از آنها را اعلام کرده است. به زودی دربارۀ برخی از آنها بحث خواهیم کرد. اما اول از همه، یک نکته‌ی حائز اهمیت این است که گوگل تنها صفحات وب را رتبه بندی می کند و نه وب سایت ها را!

مواردی که بر رتبه بندی و سئو ی صفحه تأثیر می گذارند

گوگل میخواهد تا کاربران را راضی نگه دارد، پس هر کاری که باعث رضایت کاربران شود، به سئوی صفحه نیز کمک می کند. حال بیایید راجع به مواردی که بر رتبه بندی و سئو ی صفحه تأثیر می گذارند، صحبت کنیم.

1.خزندگی

قبل از اینکه گوگل شروع به رتبه بندی محتوای شما کند، باید از موجودیت آن مطلع شود.

گوگل از چندین روش برای کشف محتوای جدید در وب استفاده می کند، اما روش اصلی آنها خزیدن است. به بیان ساده تر، در عملیات خزیدن، گوگل از طریق لینک های موجود در صفحات شناخته شده به صفحات ناشناس می رود. آنها برای اینکار، از برنامه‌‌ی کامپیوتری بنام “عنکبوت” استفاده می کنند.

خزندگی

خزندگی

چیزهایی که می توانند روند خزیدن را مسدود کنند:

حال که با اصل ماجرا آشنا شدید، موارد زیر چیزهایی هستند که می توانند روند خزیدن را مسدود کنند:

لینک های داخلی نامناسب:

گوگل برای خزیدن از لینک های داخلی درون صفحات استفاده می کند، پس مسلماً بدون آنها روند خزیدن هم انجام نمی شود.

لینک های داخلی Nofollow:

لینک های داخلی با تگ “nofollow” به موتورهای جستجو نشان داده نمی شوند.

صفحات Noindex:

شما می توانید با استفاده از تگ “noindex” در meta یا هدِر HTTP، صفحه‌ای را از رتبه بندی شدن در گوگل حذف کنید.

عوامل مسدود کننده در فایل txt:

robots.txt یک فایل متنی است که به گوگل می گوید در وب سایت شما به کجا می تواند و به کجا نمی تواند برود. اگر صفحات شما در فایل جزو مسدود شده‌ها باشد، گوگل در آنها نمی خزد.

2.سازگاری با موبایل

سازگاری با موبایل

سازگاری با موبایل

بیش از 63٪ جستجوهای Google از طریق دستگاه های موبایل انجام می شود و این تعداد هر ساله رو به افزایش است. با توجه به این آمار، احتمالاً تعجب آور نیست که در سال 2016، گوگل یکی از روش های بهبود رتبه بندی را سازگار بودن وب سایت برای موبایل معرفی کرد.

گوگل همچنین در سال 2018 برای فهرست بندی (indexing)، موبایل ها را اولویت قرار داد. یعنی آنها اکنون از نسخۀ موبایل صفحه‌ برای فهرست بندی و رتبه بندی استفاده می کنند.

آمار ارائه شده از Adobe نشان میدهد:

“اگر محتوای سایت به خوبی بر روی دستگاه کاربر نمایش داده نشود، تقریباً  80% آنها از سایت خارج می شوند.” به عبارت دیگر، اگر نسخه‌ی دسکتاپ سایت بر روی موبایل بارگیری شود، احتمال اینکه اکثر افراد از صفحه خارج شوند زیاد است.

شما می توانید با استفاده از ابزار تست سازگاری با موبایل Google، از سازگاری صفحات خود مطلع شوید.

3.سرعت صفحه

سرعت صفحه

سرعت صفحه

سرعت صفحه به مدت زمانی که طول میکشد تا صفحه‌ی سایت بارگیری شود بستگی دارد. مسلماً هرچه این زمان کوتاه تر باشد بهتر است. سرعت صفحه یکی از عوامل موثر در رتبه بندی برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ است.

حال این چگونه میتواند در سئوی موثر باشد؟ همانطور که گفته شد، گوگل به دنبال راضی نگه داشتن کاربران است و اگر زمان بارگیری یک صفحه بیش از حد طول بکشد، باعث نارضایتی کاربران خواهد شد.

برای اینکه از سرعت یک صفحه مطلع شوید، می توانید از ابزار بررسی سرعت Google استفاده کنید.

4.هدف جستجو

هدف جستجو

هدف جستجو

یافتن کلمه یا کلمات کلیدی مشخص برای رتبه بندی کار آسانی است. فقط کافیست یک موضوع را در ابزارهای تولید کلمات کلیدی مانند Ahrefs Keywords Explorer وارد کرده و سپس با توجه به میزان جستجو شدن آن کلمات، یکی را مطابق موضوع خود انتخاب کنید.

یک چیزی که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی کنند این است که آیا صفحه‌ی آنها با هدف جستجوی کلمۀ کلیدی انتخاب شده‌ی آنها ارتباط دارد یا خیر.

حال چگونه صفحه‌ی خود را میتوان از این طریق بهینه کرد؟ به صفحات برتر یک جستجو نگاه کنید و ببینید چگونه آنها 3 موارد زیر را رعایت کرده‌اند:

نوع محتوا:

آیا بیشتر نتایج جستجو وبلاگ، صفحات محصول، صفحات دسته بندی شده، صفحات فرود یا به کلی موارد دیگری هستند؟

قالب محتوا:

آیا Google عمدتاً مقاله های راهنما، مقالات به سبک لیست، آموزش، مقایسه، نقد و بررسی یا موارد کاملاً متفاوتی را در رتبه بندی قرار داده است؟

زاویه محتوا:

آیا میان صفحات برتر، یک قالب مشترک یا نقطه فروش منحصر به فردی وجود دارد؟ اگر اینطور باشد، می تواند به شما نشان دهد که کاربران غالباً بدنبال چه چیزهایی هستند.

5.تولید محتوا

تولید محتوا

تولید محتوا

تنها با توجه به مورد قبلی دیدیم که محتوا نقش قابل توجهی را در سئو ایفا می کند. در اصل می توان گفت، محتوا یکی از کلیدی ترین عوامل موثر بهبود سئوی صفحه در گوگل است. در مقاله‌ی قبلی بطور مفصل در این باره توضیح دادیم.

پس اگر می خواهید با تولید محتوا و نحوه‌ی کار آن آشنا شوید، پیشنهاد میکنم مقاله‌ی 4 دلیل اهمیت تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ ما را مطالعه کنید.

کلام آخر

دانستن اینکه چه کارهایی میتواند به بهبود سئوی شما در موتورهای جستجو کمک کند، بهینه سازی صفحات و افزایش ترافیک را خیلی آساتر می کند. اما الگورتیم موتورهای جستجو بطور مداوم در حال تغییر است، به همین خاطر معلوم نیست سال آینده ممکن است کدام عامل در اولویت سئو قرار بگیرد.

اما نگران نباشید، چرا که عوامل مهم و اصلی برای مدت طولانی ثابت می مانند. امیدواریم مطالب این مقاله مورد رضایت شما بوده باشد.

منابع:

https://seller.uepaki.com/jobs/content-writers

https://www.pinclipart.com/maxpin/iRThxJ/

https://www.searchenginejournal.com/google-pagespeed-insights-score-can-change-regardless-of-changes-to-a-site/291795/

https://ngenioussolutions.com/blog/responsive-gridview-for-mobile-phone-tablet-and-desktop-display-in-asp-net/

https://www.searchenginejournal.com/think-like-googlebot/288227/#close

https://www.searchenginejournal.com/top-free-seo-tools/302553/

https://www.softwaresuggest.com/blog/effective-ways-improve-seo-ranking/

https://ahrefs.com/blog/what-is-seo/